söndag 2 augusti 2015

Från soptunnan till Paraje Natural

Världen är full av parasiter, flera av dem går på två ben. Jag har länge letat efter en liten kompis här nere i Spanien. Det vet mina kamrater om och givetvis ser fler par ögon och hör fler par öron mer än bara mina. Det var vad som hände igår den 1 augusti 2015. En av mina nya vänner Katarina, nyss hemkommen till Sverige efter två fina soliga veckor här nere i Torrevieja.

Hon såg den här bilden i en av de många bra sidor som vi som bor här i Torrevieja följer. En liten tik som man hittat i en soptunna behöver ett nytt hem. Både Katarina och jag handlade blixtsnabbt och klockan nio i går kväll kom Patricia en väninna till damen som hittat den lilla hundflicka i soptunnan hem till vårt hus i El Limonar II.
Söt som socker utan öron och med en liten svansstump som gick som en liten vindrutetorkare. Full fart, snubblade på tröskeln in till huset, direkt fram till vattenskålen och sedan ut till mig. Huvudstupa ner bland vattenmelonerna, min stolthet. Dom skulle inte ligga där och sticka upp efter ett par minuters fighjt med alla slingriga stammar så kom hon fram till mig. Satte sig ner och tittade på mig.
-Är det här bland allt ogräs som jag skall bo?
Jag döpte henne till Goza med Z eftersom hon är en liten spanjorska. Nu ligger hon under skrivbordet på mina fötter och sover. När jag släckte lampan i natt och sa att vi skulle gå och sova lade jag en filt bredvid sängen. Där kröp hon ner och sov utan ett pip hela natten.
Morgonpinkade inne vid ytterdörren innan jag fick mina långa ben över sängkanten. Hennes och mitt nya liv har börjat! Hon med minnen från en soptunna och  människor som gjort henne illa, jag en lycklig ålderstigen man, vi skall säkert finna oss tillrätta med varandra i framtiden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar